expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jak fungují crash testy Euro NCAP a co vše zohledňují




Co jsou to crash testy aut a jejich historie v USA a Evropě

Crash testy aut jsou speciální zkoušky, které se provádějí na nových modelech aut s cílem zjistit jejich schopnost ochránit pasažéry a chodce v případě dopravní nehody. Tyto testy se provádějí v simulovaných podmínkách různých nárazů.

Crash testy pomáhají výrobcům zlepšit bezpečnostní systémy vozidel a jsou nezbytné pro schvalování nových modelů na trhu. Historicky první crash testy pocházejí z USA, kde se začaly realizovat v 70. letech 20. století. Zavedla je Národní správa pro bezpečnost silničního provozu a to s cílem zvýšit bezpečnost vozidel.

Tyto crash testy byly motivovány především zvyšujícím se počtem dopravních nehod na silnicích a jejich důsledky pro celkové zdraví a životy lidí.

V Evropě se rozvoj crash testů odehrával později a se specifiky. Nejdůležitějším milníkem byl roku 1997, kdy byla založena Evropská organizace Euro NCAP , která se stala institucí v oblasti hodnocení bezpečnosti na evropském trhu.

V průběhu let se technologie crash testů značně vyvinuly a dnes jsou testy aut doplněny o digitální simulace, které umožňují analyzovat dopady nehod ještě před fyzickým testováním vozidla. Tyto kroky poskytují lepší přehled o tom, jak různé typy nárazů ovlivní vozidlo a cestující, což vede ke zvyšující se úrovni bezpečnosti.

Co zohledňují? Boční náraz, čelní i boční na sloupek

Výsledek crash testů každého auta závisí na testování následků různých typů nárazů. Mezi nejdůležitější typy nárazů, které se hodnotí, patří boční náraz, čelní náraz a boční náraz na sloupek. Každý z těchto testů je navržen tak, aby poskytoval data o tom, jak by vozidlo reagovalo v různých reálných dopravních situacích.

Základem testování je čelní nárazový test. Patří k jedněm z nejběžnějších a stejně tak i nejdůležitějších crash testů při hodnocení bezpečnosti nového automobilu. Test simuluje situaci, kdy auto čelně narazí do jiné stejně velké překážky.

Standardně se test provádí při rychlosti 64 km/ha do deformovatelné překážky silné 54 cm a široké 100 cm s 40 % přesahem plochy přední části vozidla.

Druhým testem je boční nárazový test, který simuluje situaci, kdy do boku vozidla narazí jiné vozidlo. Test se provádí při rychlosti 50 km/ha je kritický, protože boční stěny vozidel tradičně nabízejí méně ochrany než přední či zadní část.

 

Třetím a posledním typem testu je boční náraz na sloupek. Ten simuluje situaci, kdy do vozidla narazí jiné vozidlo, v tomto případě se to simuluje přes ocelový sloupek v průměru 254 mm a rychlostí nárazu 29 km/h. Test je důležitý pro hodnocení strukturní integrity auta při nárazu do úzkých objektů s jejich průnikem do kabiny.

Kolik hvězdiček lze dosáhnout a jaké jsou podmínky

V systému Euro NCAP je maximální počet hvězdiček, kterých může nové vozidlo dosáhnout, 5. Dosažení tohoto počtu je podmíněno splněním přísných kritérií nejen s ohledem na nárazy, ale i v oblasti pasivní a aktivní bezpečnosti.

Pasivní bezpečnost vozidla zahrnuje ochranu cestujících při nehodě, což znamená, že auto musí mít dostatečně tuhou karoserii, efektivní deformační zóny, airbagy a další bezpečnostní prvky, které minimalizují důsledky srážky pro cestující. Aktivní bezpečnost se týká asistenčních systémů, které pomáhají předcházet nehodám.

Tyto systémy zahrnují autonomní brzdění, detekci chodců a monitoring jízdy v jízdním pruhu. Celkové hodnocení je výsledkem všech faktorů.

Pro získání plného počtu pěti hvězdiček musí auto dosáhnout minimálně 80% ochrany pro dospělé, 75% ochrany pro děti, 60% ochrany pro chodce a 60% v oblasti asistenčních systémů, přičemž vážený průměr musí být alespoň v hodnotě 0,8.

Při 4 hvězdičkách musí auto dosáhnout 70% ochrany pro dospělé, 60% ochrany pro děti, 50% ochrany pro chodce a 40% v asistenčních systémech. Výsledek test s 3 hvězdičkami znamená dosáhnout v testech alespoň 40% ochranu pro dospělé, 30% ochranu pro děti, 25% ochranu pro chodce a 25% v asistenčních systémech.

Bezpečnost závisí i na pneumatik, stylu jízdy a stavu

Bezpečnost jízdy na silnici však není dána výhradně konstrukčními vlastnostmi nebo bezpečnostními prvky vozidla. Důležité jsou také pneumatiky, styl jízdy a technický stav auta, které mají klíčovou roli v prevenci nehod nebo rizik.

Dobrým příkladem jsou pneumatiky, které jsou jediným kontaktním bodem mezi vozidlem a vozovkou, což z nich činí zásadní prvek v bezpečnosti. Kvalitní, správně natlakované a zejména vhodné pneumatiky zajišťují optimální trakci, brzdnou dráhu a ovladatelnost za každého počasí. Platí to pro zimní pneumatiky , jakož i letní pneumatiky .

Styl jízdy má také dopad na bezpečnost řidiče i ostatních účastníků silničního provozu. Opatrná a předvídavá jízda, dodržování dopravních předpisů a včasné reakce na změny. defenzivní jízda , nejvíce snižují riziko vzniku nehod.

Naopak agresivní chování na silnici, jako je rychlá jízda, nebezpečné předjíždění a ignorování dopravních značek, zvyšuje nejen riziko pokuty, ale také riziko kolizí. Zapomínat však není třeba ani na technický stav. Pravidelná údržba a servis vozidla, včetně kontroly brzdového systému a světel, by měly být vaší prioritou.

V konečném důsledku platí, že bezpečnost na cestách je komplexní záležitost, kde závisí sice i na výsledcích crash testů, ale především na vás!

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku